Klik...Klik...Pop!

Aku berhobi dengan fotografi+k ni baru je 8 bulan. Seingat aku lebih kurang dalam pertengahan bulan 8 tahun 2008. Tahun lepas. Setelah 'teracun' dengan D60 si Zam, dan kebetulan pula duit k-dabelyu-es-pi aku pun dah bleh keluar masa tu, aku pun terus deal dengan Wong sang tokey kedai gambar Foto Seri Bera di Kerayong dengan bantuan Zam.

Rasa aku, itulah DSLR terhebat yang pernah aku tau dan miliki ketika tu. Rupa-rupanye, dslr ni banyak lagi model-modelnye dan model yang aku miliki sekarang adalah antara yang paling cokia. Aku pedulik hape! Bukan aku mintak duit orang lain nak beli. Mula-mula tu ada la juga rasa rendah diri bila jumpa dengan geng-geng fotografer yang lain yang kelengkapan perang diorang tahap gaban z potong dua! Tapi, lama-kelamaan aku jadi tak kesah sangat dah. Aku masih baru...banyak lagi yang nak kene belajar dan D60 ni pun banyak lagi yang aku blum sempat explore dan tak tau nak explore, huhu... kalo ada rezeki, nak upgrade pulak pastu lain cerita la kan?

Cuma terkadang aku rasa agak ketinggalan dalam perkembangan fotografi. Juga mual dengan karenah jurufoto-jurufoto yang ada sekarang. Ada yang kedekut ilmu, ada yang syok sendiri, ada yang tak bleh terima pandangan dan mudah prejudis, hipokrit dan macam-macam lagi. Waktu aku mula-mula bereksperimen dalam majlis perkahwinan sepupu aku satu ketika dulu, memang aku nak tergelak tengok mamat sorang ni. Dia ni member sekerja dengan sepupu aku. Aku tengok dia pun bawak kamera masa kenduri tu. D80 lengkap dengan SB800 rasanya. Dan aku cuma dengan kamera aku yang seadanya berserta speedlite pertama aku Sunpax murah yang cuma bleh flip depan dan atas je...

Kami sama-sama shoot petang tu. Aku pulak yang sememangnye pantang kalau tak bertegur sapa dengan orang yang aku baru jumpa, cuba la bermulut ramah. Haram nak respon. Senyum pun tak. Apatah lagi nak bersalam dengan aku. Yang dia buat, shoot gambar sambil jeling-jeling seolah memperli D60 aku. Aku bantai gelak bila dia buat camtu. Aku dah tak bleh tahan nak gelak. Lalu aku pun berenti shoot masa tu dan membiarkan dia hanyut dibuai 'rasa profesional' nye merakam gambar sepupuku. Ah, lantok la!

Emmm...kalo ngutuk orang kemain lagi aku ni yek? haha... mungkin orang lain tengok aku pun menyampah jugek. Entah la. Masing-masing ada sudut pandangan yang berbeza. Matlamat yang juga tak parallel. Apa pun Nikon D60 ini akan aku usahakan untuk menghasilkan impak terbaik... at least buat diri aku sendiri.

2 comments:

Anonymous said...

jadi je diri sendiri..tak rugi pun.... :aicik

ikhwanmuda said...

to aichik: benar sungguh kata-kata aichik itu... huhu:)

Message Non-Alert Script: